preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:
KONTAKTI
Projekti

Mreže

 

Sigurno surfanje

 

Brojač posjeta
Ispis statistike od 22. 9. 2015.

Ukupno: 230154
Ovaj mjesec: 2616
Korisni savjeti za roditelje

DEFICIT PAŽNJE I KONCENTRACIJE - HIPERAKTIVNI POREMEĆAJ

 

 Poremećaj pažnje koji može biti praćen nemirom i impulzivnošću (ADHD/ADD) je razvojni poremećaj samokontrole.To nije samo razvojna faza koju će dijete prerasti, nije uzrokovan roditeljskim neuspjehom u odgoju niti je znak djetetove "zločestoće".


 

DEFICIT PAŽNJE I KONCENTRACIJE -

HIPERAKTIVNI POREMEĆAJ

 

 

•        Poremećaj pažnje koji može biti praćen nemirom i impulzivnošću (ADHD/ADD) je razvojni poremećaj samokontrole.

To nije samo razvojna faza koju će dijete prerasti, nije uzrokovan roditeljskim neuspjehom u odgoju niti je znak djetetove "zločestoće".

•        Takozvana hiperaktivnost je realni poremećaj, problem, a često i izvor zabrinutosti roditeljima, nastavnicima, a najviše samoj djeci kod koje je poremećaj uočen.

•        Poremećaj je prisutan kod oko 1 - 5 % populacije. Pri tome se pokazalo da je ovaj poremećaj izraženiji kod dječaka nego kod djevojčica, a omjer se kreće oko 2:1

 

OSNOVNI  SIMPTOMI  OVOG  POREMEĆAJA  SU:

- hiperaktivnost

- impulzivnost

- nepažnja

 

 

KARAKTERISTIČNA PONAŠANJA HIPERAKTIVNE DJECE

 

•        počinje raditi prije negoli je dobilo upute i shvatilo

•        gleda kako rade druga djeca prije negoli što pokuša uraditi sam

•    radi prebrzo i čini nepotrebne pogreške, a ne pogreške vezane uz             neznanje

•       stalno je u pokretu, sve dodiruje i ne može duže vrijeme sjediti na jednom mjestu

 

 

•        na pitanja odgovara prebrzo i ne daje si dovoljno vremena da razmisli

•        nije sposobno slijediti upute koje se daju cijeloj grupi

 

•        ne može zapamtiti upute, iako nema teškoća s pamćenjem

•        prelazi s jedne aktivnosti na drugu i rijetko kada završava započete          zadatke

•        ima teškoća u organiziranju pismenih radova: oni su obično zbrkani

•        krivo tumači jednostavne izjave, ne razumije mnoge riječi i rečenice

•        može ponoviti izjave koje su mu rečene prije dosta vremena, a ne može  ponoviti one koje su rečene nedavno

•        lako posrne i padne, nespretno baca predmete ili mu oni padaju iz ruku

•        lako se povodi za onom djecom koja puno pričaju i prave buku, često potpuno prekine rad da bi im se pridružio

•        previše je pričljivo, često prekida razgovor

•        često napušta klupu i nešto pretražuje po razredu, dok druga djeca                                                          mirno sjede

 

 

•        ne pazi kada nastavnik nešto objašnjava, gleda nekamo drugdje

 

 

•        često kaže "ne mogu to učiniti" i prije negoli pokuša, lako odustajanje je   posebno uočljivo kod novih zadataka

•        govori, pjeva i šapće samo sebi

•        ne može izraziti misli na logičan i razumljiv način

 

 

PROBLEMI U OBITELJI

 

Djeca s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti mogu imati teškoće i kod kuće.

Često se dešava da su njihovi roditelji isprobali sve moguće metode kojih su se mogli sjetiti kako bi postigli da se njihova djeca prikladnije ponašaju.

Vrlo je vjerojatno da će čak i u najbrižnijim obiteljima, međusobni odnosi biti opterećeni velikom napetošću.

Hiperaktivnoj djeci je često potrebno manje sna nego ostalim ukućanima, što često rezultira time da su svi ostali članovi obitelji kronično umorni.

Roditelji često imaju premalo vremena za sebe. Stalno pričanje, buka, skakanje, trganje igračaka, olovaka, bojica, uništavanje televizora i drugih vrijednih stvari, neizbježan su dio mnogih obitelji s hiperaktivnim djetetom.

 

Ove obitelji često navode ozbiljne bračne probleme, koji su barem djelomično posljedica djetetovog poremećaja pažnje s hiperaktivnosti.

U mnogim obiteljima ovaj je poremećaj uzrokom rivaliteta među braćom i sestrama. Ponekad se obitelj sastoji i od većeg broja hiperaktivne djece.

Ostali članovi obitelji imaju pune ruke posla oko ove djece.

Često se događa da su roditelji premoreni i iscrpljeni stalnim pozivima u školu zbog problematičnog ponašanja njihovog djeteta.

 

 

 

Ponekad su i sami roditelji odbačeni od strane svoje šire obitelji i svojih prijatelja, jer je ponašanje njihovog djeteta dovelo do toga da ih se ne poziva na socijalna okupljanja i događaje.

Ponekad se roditelji počnu osjećati nekompetentnima i nesposobnima za odgoj djece, što utječe na njihovo samopoštovanje.

Nekima su članovi rodbine ili čak profesionalci zaista i rekli da su nesposobni za roditeljstvo.

Posljedice ovog poremećaja su dalekosežne i često zahvaćaju sve članove obitelji.

 

 

SAVJETI ZA RODITELJE

 

Hiperaktivna djeca moraju vidjeti posljedice svog ponašanja koje su predvidljive, konzistentne i jasne te dobivati povratnu informaciju češće i brže nego ostala djeca, ukoliko želite da ostvare kontrolu nad svojim ponašanjem.

Nagrade (na primjer, pohvale ili privilegije) moraju se davati češće kada  hiperaktivna djeca surađuju ili su uspješna.

 

 Roditelji trebaju imati na umu da hiperaktivna djeca vjerojatno rjeđe dobivaju pozitivne reakcije od njihove braće ili sestara te se moraju dodatno potruditi da ih podjednako hvale.

Ukoliko dijete ne dobiva pozitivnu pažnju, ono će se potruditi da bude zamijećeno na način da svojim ponašanjem privuče negativnu pažnju.

Ako su posljedice takvog ponašanja pozitivne za dijete, odnosno ako dijete dobije pažnju, pa makar i negativnu, povećat će se vjerojatnost pojavljivanja tog ponašanja.

No, ako nepoželjno ponašanje nije potkrijepljeno i ako dijete ne dobije pažnju, vjerojatno je da se ono više neće pojavljivati.

 

ZADATAK RODITELJA JE DA BUDU POZITIVNI, DA PROMATRAJU, KOMENTIRAJU I NAGRAĐUJU DOBRO I POŽELJNO PONAŠANJE.

 

KAKO TO UČINITI?

 

•        Pohvala mora neposredno slijediti poželjno ponašanje.

•        Pohvala mora biti povezana s konkretnim ponašanjem.

•        Pohvala mora biti konkretna i specifična (na primjer, "Sretna sam kad se tako tiho i lijepo igraš; kada tako lijepo i uredno napišeš zadaću").

•        Pohvaljujte dijete smiješkom i pogledom, kao i samim riječima.

•        Uz samu pohvalu, pomilujte, zagrlite ili poljubite dijete.

 

 

•        Primijetite i pohvalite dijete svaki puta kada se dobro ponaša, nemojte čuvati pohvale samo za savršeno ponašanje.

•        Koristite pohvale svaki put kada uočite ponašanje koje želite potaknuti.

•        Pohvaljujte dijete i pred drugima.

•        Bilo koje ponašanje postat će učestalije ili snažnije ukoliko dovodi do pozitivnih posljedica.

 

Dogovorite s djetetom ponašanja koja očekujete od njega, što točnije i konkretnije možete.

Trebate pokušati osigurati da dijete razumije koje je ponašanje prihvatljivo, a koje nije. Roditelji moraju jasno komentirati ponašanje djeteta kako bi dijete počelo shvaćati što se od njega očekuje.

Objasnite djetetu posljedice dobrog ponašanja kako bi znalo kada i što će dobiti ako se ponaša prikladno.

Nagradite dijete za poželjno ponašanje jer će tako početi vjerovati da može uspjeti. Važno je da počnete pohvaljivati ili nagrađivati dobro ponašanje.

 

 

IGNORIRAJTE NEPOŽELJNO PONAŠANJE

 

Ako su djeca stalno u kazni zbog nečega, mogu se obeshrabriti i mogu prestati pokušavati biti dobra.

Umjesto da kritizirate "zločesto" počnite pohvaljivati "dobro" i potaknut ćete dijete da se ponaša na način koji će dovesti do pohvale.

Pomozite djetetu da ostvari dobro ponašanje tako da unaprijed planirate. Pokušajte ne dovoditi dijete u situacije u kojima će vjerojatnije ispoljiti neželjeno ponašanje.

Svako je dijete drugačije. Neke će nagrade biti uspješne kod neke djece, kod druge ne. Trebate naći one nagrade na koje će vaše dijete reagirati.

Nagrade moraju uslijediti što je moguće neposrednije nakon što se pojavilo neko ponašanje.

 

Hiperaktivno dijete ne može čekati do kraja tjedna da dobije nagradu. Nagrada treba uslijediti odmah nakon poželjnog ponašanja. Ne zaboravite da hiperaktivnoj djeci nedostaje strpljenja i da su impulzivna pa će im čekanje nagrade biti vrlo teško i bit će vrlo male šanse za uspjeh.

Pojedine nagrade nakon određenog vremena gube svoju snagu. Dobro je da nagradu mijenjate svakih nekoliko dana. Sa starijom djecom vrlo korisna tehnika može biti samonagrađivanje.

Često nije dovoljno povećati učestalost poželjnih ponašanja, već je potrebno i smanjiti pojavljivanje nekih nepoželjnih ponašanja.

Vrlo korisna tehnika za smanjenje neželjenog ponašanja hiperaktivne djece je "isključenje" (time - out).

Važno je znati da se ponašanje djeteta ne može promijeniti preko noći. To je ponašanje koje se učilo i izgrađivalo godinama i bilo bi nerealno očekivati da će se brzo promijeniti.

Vrlo često se događa da djeca u početku pokažu veliki otpor prema novim pravilima.

Mnogi roditelji navode kako su, neposredno nakon što su počeli primjenjivati nove tehnike, broj i ozbiljnost nepoželjnih ponašanja porasli.

Međutim, stvari će se sigurno popraviti ukoliko ustrajete i dosljedno primjenjujete nove tehnike. Važno je da u obitelji postoji jedan jedinstveni set pravila kojeg će prihvaćati i primjenjivati svi odrasli članovi obitelji.

 

 

Bez obzira na poteškoće koje imate s Vašim hiperaktivnim djetetom, važno je da razvijete i održite pozitivan odnos s djetetom.

Kada se djetetu omogući da izabere aktivnost za "svoje vrijeme" i preuzme inicijativu u aktivnosti, povećava se dječje samopouzdanje.

 

 

 RAZVIJTE  POZITIVNO  SAMOPOŠTOVANJE  SVOG  DJETETA

 

Hiperaktivna djeca mogu se osjećati dosta negativno vezano uz svoje sposobnosti.

To ih često sputava u tome da postignu uspjeh, a također da prepoznaju i prihvate da su u nekim stvarima dobri ili uspješni. Takvo osjećanje kod djece nije začuđujuće: radi svojih dosadašnjih iskustava i različitosti od druge djece hiperaktivna djeca često razvijaju nisko samopoštovanje.

Radi toga što imaju negativno mišljenje o sebi, kod hiperaktivne djece nikada se ne može pretjerati s pohvalama.

Ona trebaju pomoć u tome da se kritički osvrnu na svoje neuspjehe, da ih sagledaju u pozitivnom svjetlu te na taj način promijene svoje osjećaje i sliku o sebi.

Roditelji trebaju naučiti svoju djecu kako da budu pozitivna na način da govore svojoj djeci pozitivne stvari svaki dan.

 

 

Hiperaktivna djeca su često vrlo kreativna i imaju posebne talente.

Njihove prednosti i snage moraju se prepoznati i iskoristiti.

 

 

 PRUŽITE DJETETU RUTINU, STRUKTURU I PREDVIDLJIVOST

 

Hiperaktivna djeca dobro reagiraju na predvidljivost i strukturu.

Jasni raspored za ustajanje ujutro, pisanje zadaće poslije podne i ispunjavanje dnevnih obaveza imaju pozitivan utjecaj na hiperaktivnu djecu.

Hiperaktivna djeca imaju koristi od jasnih i konzistentnih granica ponašanja koje postavljaju roditelji. Granice trebaju djetetu kako bi znalo na čemu je, jer je za hiperaktivnu djecu prevelik teret i stres ako se pravila stalno mijenjaju.

Roditelji trebaju biti sigurni da djeca znaju pravila i način na koji ih trebaju slijediti te im trebaju reći ukoliko dođe do promjene u rutini.

Svaka se promjena treba unaprijed planirati.

Oba roditelja moraju imati usklađene odgojne stavove i reakcije na različita ponašanja djeteta. To ponekad zahtijeva puno razgovora i planiranja.

Kod starije djece korisno je da se i njih uključi u odluke o obiteljskim pravilima, nagradama i sankcijama.

Kroz to što sudjeluju u procesu odlučivanja, djeca počinju učiti dugoročne strategije rješavanja problema.

 

 

JASNO  KOMUNICIRAJTE  S  DJETETOM

 

Djeca koja su nepažljiva i  impulzivna trebaju što jasniju komunikaciju i upute.

Upute trebaju biti jednostavne i sažete. Ako očekujemo od djeteta da se samo ispravi i disciplinira, često ćemo završiti u konfliktu i svađi s njim, što nimalo ne pomaže niti popravlja situaciju.

 

Najučinkovitije su pozitivne upute, poput "Stavi cipele u ormar", dok negativno formulirane upute, kao što je "Nemoj ostavljati cipele posvuda" ima slabi učinak.

Jako je bitno da dijete zna pravila i način na koji ih može slijediti.

Roditeljima je često vrlo teško biti odlučan i dosljedan s djecom.

 

Ukoliko se dijete naviklo da ne slijedi roditeljske upute, roditelji mogu pokušati nešto ili sve od navedenog, kako bi bili sigurni da dijete čuje ono što su tražili od njega:

•        Držite ruke na ramenima djeteta dok mu govorite što želite da napravi.

•        Gledajte dijete u oči.

•        Govorite smirenim, ali odlučnim glasom.

 

 

•        Inzistirajte na tome da dijete posluša i napravi to što mu govorite te navedite razlog zbog kojeg to želite.

•        Zapamtite da Vas mumljanje, prigovaranje, raspravljanje, moljenje, vikanje ili nadglasavanje s televizijom neće nikuda dovesti.

•        Može pomoći da od djeteta tražite da ponovi što želite da učini.

 

 

IMAJTE  REALISTIČNA  OČEKIVANJA

 

Važno je imati realistična očekivanja. Nije moguće i krajnje je neefikasno pokušati promijeniti sva djetetova nepoželjna ponašanja istovremeno.

Kada se odlučite promijeniti neko ponašanje, odaberite jedno ili dva jasno definirana obrasca ponašanja i isključivo radite na njihovoj promjeni.

Odabir tog ponašanja u velikoj mjeri ovisi o prioritetima u obitelji i stupnju vjerojatnosti da će to ponašanje imati dugoročne negativne posljedice za dijete (na primjer, udaranje druge djece).

 

 

BRINITE SE ZA SEBE

 

Hiperaktivna djeca mogu stvoriti ogromne količine stresa u svojim obiteljima, a stres je pogodna podloga za javljanje nepoželjnog ponašanja.

Jako je važno, iako ponekad nije lagano, ostati smiren.

Roditelji trebaju obraćati pažnju na vlastite potrebe i potrebe druge djece u obitelji.

Odmor, izlet, putovanje, prijatelji, hobiji i druge aktivnosti pomažu u smanjivanju razine stresa roditelja te braće i sestara.

 

 

 

 

 



Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Gordana Krajačić   datum: 19. 3. 2013.

COVID-19 kutak

  

UPUTE ŠKOLE    SIMPTOMI      

      

  PREPORUKE    RAZGOVARATI

                      S DJECOM


O školi

Škola koja vraća osmijeh!

  

filmovi o školi (klikni na sliku)

BROŠURA O ŠKOLI


Raspored zvona


Raspored sati


Kalendar i vremenik


Korisni linkovi

 

Poštovani roditelji, na našu web stranicu stavljamo obavijesti iz života Škole popraćene fotografijama naših učenika. Ukoliko ne želite da fotografija vašeg djeteta bude u tom kontekstu objavljena, najljepše molimo da se osobno javite u Pedagošku službu i o tome nas izvijestite.





preskoči na navigaciju