preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:
KONTAKTI
Projekti

Mreže

 

Sigurno surfanje

 

Brojač posjeta
Ispis statistike od 22. 9. 2015.

Ukupno: 230154
Ovaj mjesec: 2616
Korisni savjeti za roditelje

PRAVILNA PREHRANA TINEJDŽERA

 

  Razdoblje kada dijete uđe u pubertet je veoma osjetljivo jer je to vrijeme intenzivnog rasta i razvoja kada dječjem organizmu treba izuzetno mnogo energije, a prije svega hranjivih tvari. 


 

PRAVILNA PREHRANA TINEJDŽERA

Razdoblje kada dijete uđe u pubertet je veoma osjetljivo jer je to vrijeme intenzivnog rasta i razvoja kada dječjem organizmu treba izuzetno puno energije, a prije svega hranjivih tvari.

Možemo reći da je to vrijeme kada je razvoj u najosjetljivjoj fazi.

Ne dobiva li dijete u toj fazi dovoljno hranjivih tvari, može ozbiljno ugroziti svoje zdravlje.

 

Posebno smo osjetljivi na prehranu naših tinejdžera, prvenstveno njihovu zaluđenost fast-foodom, hamburgerima, hot-dogom, prženim krumpirićima i pizzama. Naravno, naša je briga više nego opravdana, jer je zdrava prehrana od presudne važnosti za njihov pravilan psiho-fizički rast i razvoj.  

Posljedice nezdrave prehrane

Nezdrava prehrana temeljena na nekvalitetnoj i jednoličnoj, suviše kaloričnoj, masnoj, slanoj i slatkoj hrani, uglavnom mesu, suhomesnatim proizvodima, masnim mliječnim proizvodima i slatkišima, može ugroziti zdravlje tinejdžera.

Previše praznih kalorija, masti, soli i šećera, u kombinaciji s hormonalnim promjenama i fizičkom neaktivnošću, rezultira suvišnim kilogramima, pa se procjenjuje da svaki peti tinejdžer u dobi od 11 do 17 ima prekomjernu tjelesnu težinu.

K tome, mnogi od njih pate i od pretilnosti, odnosno debljine koja ozbiljno ugrožava njihovo zdravlje. Suvišni kilogrami su posebno pogubni za djevojčice koje su u ovoj dobi sklone pokoravanju određenom idealu ljepote te stoga ne tako rijetko pate od vrlo ozbiljnih poremećaja prehrane kao što su anoreksija i bulimija.

Hrana bogata praznim kalorijama, a siromašna hranjivim tvarima dovodi i do ozbiljnog manjka vitamina, minerala i ostalih važnih tvari za rast i razvoj, pa su brojni tinejdžeri  stoga skloni infekcijama, prehladama, ali i nervozni, umorni, neispavani, dekoncentrirani, naglašeno pasivni ili hiperaktivni.

 

Tinejdžeri moraju jesti raznovrsnu i zdravu hranu!

 

Bez sumnje, psiho-fizički rast i razvoj u pubertetu i ranoj adolescenciji neobično je buran i dramatičan te ga je teško podnijeti bez pravilne i zdrave prehrane. Stoga prehranu tinejdžera treba temeljiti na različitim, kvalitetnim i hranjivim namirnicama spremljenima na što raznolikiji i zdraviji način, prvenstveno sa što manje masnoće.

Općenito, za pravilan psiho-fizički rast, razvoj i funkcioniranje, tinejdžerima treba mnogo žitarica i proizvoda od cjelovitih žitarica, riže i grahorica, mnogo raznovrsnog voća i povrća, nemasnog mlijeka i  mliječnih proizvoda, umjereno nemasnog mesa i suhomesnatih proizvoda, ribe i jaja, te malo vrijednih ulja i masti i još manje slatkiša i grickalica.

 

 

Tinejdžerima treba i mnogo tekućine, vode, biljnih i voćnih čajeva,  prirodnih nezaslađenih voćnih sokova.

No, kada je riječ o tinejdžerima koji po prirodi stvari odbijaju sve što roditelji čine za njihovo dobro, nije dovoljno samo znati što treba biti na njihovu tanjuru, već i kako ih motivirati da to prihvate i pojedu, a pritom još i uživaju.

Naravno, ako se roditelji naoružaju strpljenjem, upornošću, zajedno sa svim korisnim savjetima, uspjeh neće izostati.

 

Kako motivirati tinejdžere da jedu zdravo:   

 

Ne zabranjujte im u potpunosti nezdravu hranu!

Stroge zabrane čine fast-food i ostalu nezdravu hranu još atraktivnijom. Umjereno uživanje u pizzi ili hot-dogu, posebno ako kod kuće jedu redovito, raznoliko i kvalitetno, neće naškoditi njihovom zdravlju.

Štoviše, tinejdžerima tako omiljena jela, dakako u zdravijoj verziji povremeno ponudite i na kućnom jelovniku - burgeri od puretine ili piletine, pecivo od cjelovitih žitarica, pizza od cjelovitog brašna s pršutom, šunkom ili tunjevinom te povrćem.   

Jednako tako ni umjereno uživanje u grickalicama nije razlog za uzbunu. No, kako većina tinejdžera gricka uglavnom zbog dosade ili nezadovoljstva, radije ih motivirajte na neku aktivnost, odnosno razgovor te im pomognite da osvijeste i riješe problem koji ih muči.

 

Ne gnjavite ih pričama o zdravoj hrani!

Kako tinejdžeri odbijaju ono što vole odrasli, ako će vidjeti da zdravu prehranu smatrate važnom, unaprijed će je proglasiti bezveznom i izbjegavati u širokom luku.

Stoga, ne raspravljajte i ne dijelite savjete o zdravoj hrani, već je prihvatite kao nešto samo po sebi razumljivo. Strpljivo i polako nezdrave namirnice zamjenjujte zdravim, hladnjak napunite povrćem i voćem, među grickalice dodajte sjemenke, orašaste plodove, sušeno voće. Vjerujte, tinejdžeri će teško primijetiti da špagete s njihovim omiljenim mesnim umakom nisu više od bijelog, već tamnog, integralnog brašna.

Što je zdrava hrana bez suvišne priče više na tanjuru, to će biti za njih normalnija.

 

Zajednički objedujte!

Što češće, barem jednom dnevno ili obavezno vikendom doručkujte, ručajte i večerajte zajedno. Istraživanja su pokazala da djeca i tinejdžeri koji jedu zajedno s obitelji imaju zdravije prehrambene navike te rjeđe pate od prekomjerne težine i poremećaja u prehrani, bulimije, anoreksije ili prejedanja.

Za stolom pritom ne jedite samo da bi utažili glad već uživajte, kako u hrani tako i u zajedničkom druženju. 

Za stolom ne rješavajte probleme, ne kritizirajte i ne držite prodike, nego u mirnoj i opuštenoj atmosferi prepričavajte aktualne dogodovštine, veselite se i šalite. Uvažavajte apetit tinejdžera i nipošto ih ne silite da pojedu sve što je na tanjuru.

 

Po mogućnosti, jedite uvijek u isto vrijeme! 

I kada je riječ o jelu dan treba biti jasno strukturiran, odnosno treba se znati kada se jede i s kim se jede, a kako jelo ne smije biti usputna zanimacija, i gdje se jede.

Naime, jedu li tinejdžeri u svojoj sobi, za kompjuterom ili pred TV-om, neće ni primijetiti da su siti te će pojesti puno previše čime se dovode u realnu opasnost od viška kilograma.

Stoga je formiranje svijesti o važnosti zajedničkog okupljanja oko stola u određeno vrijeme jedan od važnih roditeljskih zadaka. Naravno, prisilno, mehaničkog okupljanja za stolom u tišini ili svađi ne dolazi u obzir. Ako ujutro ne jedete zajedno kontrolirajte i vodite brigu o tome da li je tinejdžer pojeo doručak koji ste mu pripremili.

 

Zajednički planirajte tjedni jelovnik!

Zajednički planirajte jelovnik, te pritom uvažavajte želje svih članova obitelji, pa tako i tinejdžera.

Zajedničko planiranje je izuzetna prilika da se u prehranu uvedu nova jela i probaju nove namirnice. Ako više ljudi jede zajedno, na stolu će se naći različita jela, pa će u očekivanju svojeg, svatko strpljivo i bez prigovaranja pojesti i ono što mu možda i nije previše fino.

No, iako omiljena jela uvijek imaju prednost, nemojte stalno kuhati jedno te isto, već jelovnik redovito obogaćujte novim jelima i okusima. Ako koje od njih ne prođe od prve, ne odustajte, jer neki okus ponekad trebamo probati i desetak puta prije negoli ga prihvatimo i zavolimo.

 

 

Motivirajte ih za kuhanje!

Ako su od najranije dobi pomagali, a potom i sami kuhali jednostavna jela, za većinu tinejdžera će sasvim prirodno biti ne samo da pomažu, već i da ponekad kuhaju za cijelu obitelj.

No, ako nisu, vrijedi pokušati unatoč tome što to neće biti jednostavno. Za motiviranje iskoristite njihovu ljubav prema fast-food-u te im predložite da vam pomognu ili čak i da sami, primjerice subotom, spremaju pizzu ili hamburger za cijelu obitelj.

Na taj će način početi cijeniti vaš trud i neće tako olako odbijati vašu hranu te će k tome uvidjeti da domaća hrana nije samo ukusnija, već i zdravija od one u zalogajnicama. Bez sumnje, što su tinejdžeri više u prilici da sami spremaju zdravu hranu, to će im ona biti ukusnija, a oni ponosniji.  

 

Zajednički kupujte!

Iako su u pravilu konzervativni i ne žele jesti ono što ne poznaju, preuzimanjem odgovornosti za izbor i kupovinu tinejdžeri će postat znatiželjni te će rado kupiti i probati nove namirnice.

No, kako ih je i na to teško natjerati, poslužite se trikovima. Primjerice, dajte im do znanja da bez zajedničke kupovine (ali i pripreme i kuhanja!) nema rođendanskog ili nekog drugog tuluma.

Nakon što ih privolite na zajedničku kupovinu (ili kuhanje!), razgovarajte samo o onome što radite.

Počnete li kritizirati njihove prehrambene navike, odijevanje, frizuru ili tetovažu, vašem će druženju zauvijek biti kraj.

 

Prepoznajte simptome poremećaja u prehrani!

Navika zajedničkog jedenja je neobično važna i zbog pravovremenog prepoznavanje simptome bulimije, anoreksije i prejedanja, najučestalijih poremećaja u prehrani koji pogađaju sve više djevojčica, ali i dječaka.

Stoga, ako primijetite da vaši tinejdžeri počinju često izbjegavati zajedničke obroke, žele jesti sami ili želi sami sebi spremati hranu, govore da nisu gladni jer su već jeli, postaju opterećeni kalorijama i vrijednošću namirnica, više puta dnevno staju na vagu ili se pretjerano bave nekom sportskom aktivnošću, odmah potražite savjet stručnjaka, obiteljskog liječnika, odnosno psihologa ili pedagoga u školi.  



Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Gordana Krajačić   datum: 21. 3. 2013.

COVID-19 kutak

  

UPUTE ŠKOLE    SIMPTOMI      

      

  PREPORUKE    RAZGOVARATI

                      S DJECOM


O školi

Škola koja vraća osmijeh!

  

filmovi o školi (klikni na sliku)

BROŠURA O ŠKOLI


Raspored zvona


Raspored sati


Kalendar i vremenik


Korisni linkovi

 

Poštovani roditelji, na našu web stranicu stavljamo obavijesti iz života Škole popraćene fotografijama naših učenika. Ukoliko ne želite da fotografija vašeg djeteta bude u tom kontekstu objavljena, najljepše molimo da se osobno javite u Pedagošku službu i o tome nas izvijestite.





preskoči na navigaciju